Förstå din kropp

Förstå din kropp i takt med att du åldras

Lär dig mer om hur din kropp fungerar, hur den förändras allt eftersom du blir äldre och om hur du kan klara av åldersrelaterad kroppssmärta.

Kroppens anatomi

Ben, muskler, senor, ligament, nerver och andra vävnader i kroppen bildar tillsammans det muskuloskeletala systemet som gör det möjligt för oss att röra oss och ser till att kroppen behåller sin form.

  • Skelettet består av en mängd ben som utgör kroppens stomme och skyddar de mjuka vävnader som resten av kroppen består av. 
  • Musklerna styrs av nervsystemet och de ger oss styrka, balans, kroppsställning, värme och rörelseförmåga. 
  • Muskler och ben förenas vid lederna där benen möts; det är lederna som gör våra kroppar rörliga. Leder finns i våra knän, axlar, höfter, handleder och fingrar. 
  • Ligament är trådliknande bindväv som förenar benen och stödjer och förstärker kroppens leder. 
  • Även senor är fibrös bindväv, men de förbinder muskler och ben så att vi kan röra oss. 
  • Brosk är det gummiliknande ämne som täcker ändarna på de ben som möts i en led och har en stötdämpande effekt som både skyddar benen och bidrar till smidigare rörelser. 
  • Nerver transporterar information om känslor och rörelser från hela kroppen.

* BBC Science & Nature – Human Body and Mind – Skeleton Layer. 2016. BBC Science & Nature – Human Body and Mind – Skeleton Layer. [ONLINE] Tillgänglig på: http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/body/factfiles/handsandfeet/hand.shtml. [Åtkomst testad 20 april 2016].

Handledssmärta kan öka när vi rör oss mindre.

Åldrandet och våra kroppar

Våra kroppar förändras i takt med att vi blir äldre, och när kroppens celler, vävnader och organ åldras påverkar det även kroppens funktioner. Cellerna blir större med åldern, deras förmåga att delas och förökas försämras, och de upphör så småningom att fungera, eller fungerar felaktigt. Åldrandet får också våra vävnader att förtvina (atrofi), något som gör att vi blir allt stelare och får det svårare att röra oss. Med tiden blir benen mindre täta och allt skörare, och när benen i ryggraden (ryggkotorna) tunnas ut kan de bli kurvformade och sammanpressade.

Risken att utveckla tillstånd som artros (den vanligaste typen av artrit) ökar i takt med åldern då lederna blir allt stelare och mindre rörliga eftersom brosket slits ut och börjar försvinna. Detta tillstånd påverkar oftast knä- och handlederna. Nedbrytningen av lederna kan orsaka inflammation, stelhet, deformering och smärta vilket gör det svårt att röra sig och leva som vanligt.

* GSK Global Pain Index Research 2015, svenska data

Ta hand om våra åldrande kroppar

Ett av de bästa sätten att sakta ner eller förhindra att problem uppstår i muskler, leder och ben är måttlig motion som kan se till att du behåller din styrka, balans och smidighet.

Även om du börjar få allt mer ont i kroppen, oavsett om det är ryggen eller axlarna som värker mer än vanligt i slutet av en lång dag eller om du drabbats av artros, finns ingen anledning att bara acceptera det som ett nödvändigt ont. Det finns läkemedel som kan lindra värken och mildra inflammationen som ofta är grunden till smärtan. Rådfråga apotekspersonalen om vilka produkter du kan använda för att behandla din smärta. De kan även ge dig råd om lämplig diet och motion som kan bidra till att lindra smärtan.

Om du drabbats av ihållande smärta i leder, muskler eller ben i samband med att du blir äldre bör du ta kontakt med vården. Din läkare kan undersöka dig och göra tester för att upptäcka källan till din smärta, rekommendera hur du kan lindra den och vid behov skriva ut starkare läkemedel. Tala alltid om för din läkare vilka andra mediciner du tar, även receptfria läkemedel.

Läs mer

Ryggsmärta kan lindras av en rörligare livsstil

Rörelse kan vara ett av de bästa alternativen för att lindra dina ryggsmärtor. Här hittar du några tips för en mer aktiv livsstil.

Läs mer

Smärtor och hur de behandlas

Ta reda på hur du bör behandla just din typ av smärta…

Läs mer

Hålla kroppen i form

Lär mer om fördelarna med motion och hur den kan hjälpa dig att hålla dig i form och lindra värken…

Läs mer
Ledvärk kan reduceras med regelbunden träning. Ledvärk kan reduceras med regelbunden träning.