A young couple jogging in the park

Varför är träning bra? Åtta fördelar med träning

Share this article

DELA DEN HÄR ARTIKELN:

Vi har alla hört talas om fördelarna med träning och att det är bra för dig. Men vi är här för att reda ut varför det är bra och vilka fördelarna egentligen är.

Träning har en positiv effekt på ett häpnadsväckande antal hälsofaktorer, allt från hjärtats hälsa till psykiskt välbefinnande. Att vara aktiv och börja träna kan bidra till att förebygga skador och förhindra sjukdomar. Träning kan också vara en del av behandlingen vid smärtproblematik.

Att förstå varför träning är bra kan ge extra motivation för att komma igång eller fortsätta om du redan är igång. Så, nu kör vi.

Innan du börjar träna bör du tala med din läkare eller en professionell tränare om vilka typer av övningar och rörelser som är bäst för dig. Detta hjälper dig att skapa en träningsplan som ger dig de bästa fördelarna och bidrar till att minska skaderisken.

Fördelarna med träning

Varför är träning bra? Låt oss räkna upp olika positiva effekter av träning.

  1. Minskar risken för skada
    Träning stärker din kärnmuskulatur, de muskler i din kropp som håller dig upprätt. En stark kärnmuskulatur innebär förbättrad balans. Bra balans kan förhindra smärtsamma fall, en vanlig orsak till skada. Utöver att förhindra fall, kan starkare muskler också skydda dina leder genom att öka ledstabiliteten, vilket hjälper dem och stödjer dem när de rör sig. Inte bara kan detta leda till förbättrad ledhälsa, ökad ledstabilitet kan i vissa fall också leda till minskad skaderisk (särskilt om det minskar risken för att du faller).
 

Read More

  1. Upprätthåller god psykisk hälsa
    De positiva effekter du får av träning påverkar både ditt fysiska och mentala välbefinnande. Forskning visar att fysisk aktivitet kan förbättra självkänslan, humöret, sömnkvaliteten och energin, samt minska risken för stress och depression.2 Detta kan ha en positiv inverkan på din smärthantering. Smärta påverkar ju oss både mentalt och känslomässigt, såväl som fysiskt. Med stark vilja kan bättre humör bidra till att lindra de negativa känslomässiga effekterna av smärta.
  1. Minskar risken för sjukdom
    Den främsta fördelen med träning (nej, det är inte viktminskning… även om det också är en!) är att den håller dig frisk. Regelbunden träning minskar risken för och kan förbättra symptom på kronisk sjukdom, som diabetes, högt blodtryck, astma och rygg- eller ledvärk.1 Vissa sjukdomar kan vara riskfaktorer för att utveckla led- eller kroppssmärta, vilket gör detta till en särskilt viktig fördel när det kommer till smärtlindring.
Two women outside after a workout
  1. Bidrar till att hålla en hälsosam vikt
    Träning, särskilt för dig som har ledsmärta, kan verka överväldigande men måttlig träning kan bidra till att lindra din smärta och hjälpa dig att hålla en hälsosam vikt.3 Att hålla en hälsosam vikt kan innebära att mindre påfrestning läggs på dina leder när du rör dig under dagen, till exempel är när du promenerar, går i trappor eller till och med böjer dig. Med tiden kan detta bidra till att lindra ledsmärtan.4
Woman standing outside with face mask on
  1. Håller dig mentalt skärpt
    Träning gör att kroppen frigör proteiner och andra kemikalier som förbättrar hjärnans struktur och funktion. Att ta en promenad runt kvarteret kan faktiskt förbättra din mentala skärpa och underhålla ditt minne.5 Om du har ett skrivbordsjobb – eller någon annan situation i ditt liv där du sitter under en längre tid – kan du prova att resa dig upp och ta en snabb promenad på kontoret då och då. Detta kan hålla dig motiverad och fokuserad på ditt arbete. Extra bonus – om du gör rörelse till en del av din vardag kan det bidra till att lindra den smärta som orsakas av dålig hållning.

Jogging with a partner
  1. Stärker dina ben och muskler
    Forskning har visat att träning kan bidra till att förbättra eller åtminstone bibehålla bentätheten.6 Ju mer du tränar, desto starkare blir musklerna. Detta kan hjälpa till att minska smärtan i dina leder.7 Att stärka musklerna – särskilt i dina kärn-, axel- och ryggmuskler – kan också göra stor skillnad när det gäller att åtgärda dålig hållning, vilket är en vanlig anledning till kroppssmärta.

Ibland kan det vara svårt att hålla sig aktiv och börja träna men det är verkligen värt att anstränga sig lite extra för att komma igång. Den rekommenderade träningsmängden för alla som är mellan 18 och 65 år är en halvtimme om dagen, minst fem dagar i veckan – men detta är en minimiriktlinje. För att verkligen se hälsofördelarna av din träning bör träningstiden helst fördubblas, ju mer du gör, desto bättre är det för dig.8

Hur man börjar träna

Att komma igång och börja träna kan verka skrämmande om du inte har varit aktiv på ett tag, vilket är helt förståeligt. Med några träningstips och idéer på lättillgängliga och okomplicerade aktiviteter kan vem som helst – ja, även du – komma igång.

Här följer några tips på hur man börjar träna:

  1. Planera!
    Även de bästa avsikterna misslyckas ibland om det inte finns någon robust plan. En bra plan innehåller detaljer som tid, plats och varaktighet för din träning. Bestäm när du ska träna och vad du ska göra. Se till att du har rätt utrustning. Passar dina... skor?

Har du kläder som du känner dig bekväm i? Om inte, skaffa det du behöver. Att ha en plan på plats kommer hjälpa dig att lyckas.

Read More

  1. Börja smått
    Att göra en plan som tar dig från 0 till 100 kan kännas skrämmande och hindra dig innan du ens har börjat. Sätt upp små mål åt dig själv. Kanske du vill ta dig till slutet av gatan och tillbaka. Kanske fem minuters stretching på morgonen får igång dig. Glöm inte: att göra lite, men ofta, blir en hel del. När du blir van vid din nya rutin.
  1. Hitta en träningsform du tycker om
    Detta innebär vanligtvis att hitta en aktivitet som man gillar. Det kan vara en cykeltur, en promenad på stranden eller genom ett vackert naturreservat, yoga, simning eller lätt styrketräning i hemmet.
  1. Skaffa en träningspartner
    Att ha någon annan vid din sida som håller koll på att du gör det du ska – samtidigt som du får sällskap – kan utgöra den skillnad som krävs för att du ska fortsätta träna regelbundet. Hitta en vän som du kan rapportera dina träningsmål till. Ni kanske till och med vill träna tillsammans. Att ha någon annan som pushar dig kommer öka dina chanser för framgång.
  1. Begränsa påfrestningen
    Skonsam träning eller träning som är snäll mot dina leder (tänk simning, promenader eller yoga) hjälper dig att förebygga skador, särskilt om du precis har påbörjat ditt nya träningsliv.
  1. Belöna dig själv
    Du är jätteduktig. Så berätta det för dig själv! Oavsett om du är nybörjare eller van träningsentusiast så är positiv förstärkning viktig för dig, det spelar ingen roll vilket stadium av träningen du befinner dig i.

Träningsidéer för nybörjare

A woman stretching her arm before exercise

Här är några träningsidéer för dig om du precis har kommit igång:

  1. Stretcha
  2. Ta en promenad
  3. Hitta en enkel yogarutin
  4. Cykla en tur
  5. Träna med din kroppsvikt, t.ex. knäböj

Varje person och situation är unik och därför bör övningarna anpassas efter dina personliga behov. Om du till exempel sitter framför datorn hela dagen och lider av smärta i nacke eller rygg på grund av dålig hållning kan du göra stretching till en del av din dagliga rutin, eftersom stretching av stela muskler bidrar till ökad rörlighet. Eller om det är smärtsamt att gå eller springa kan du prova att simma eller göra yoga, vilket kan vara snällare mot leder som gör ont.

Vad du än väljer, kom ihåg att lite träning är bättre än ingen träning och ju mer vältränad du blir, desto bättre bör du känna dig.

Visa alla referenser

Stäng referenser

Share this article

DELA DEN HÄR ARTIKELN: