Varför man får ont i musklerna

Idrottsskador och sträckningar på grund av överansträngning är de vanligaste orsakerna till muskelsmärta. Här tittar vi närmare på hur du kan känna igen och behandla muskelsmärta.

Behandla din smärta

Symptom på muskelsmärta

Ömhet och smärta är symptom på skadade muskler, och kan upplevas både i rörelse och vid vila.

En muskelskada kan leda till inflammation, som i sin tur orsakar smärta och svullnad. Du kan uppleva ömhet när du rör på muskeln eller vidrör den.

01

Musklerna kan göra ont även när du vilar, eller enbart när du använder den skadade muskeln.

02

Muskelsmärta kan vara så lindrig att du knappt märker den – eller så kraftig att du nästan inte alls kan använda muskeln.

03

Hur påverkas

du av muskel-
smärta?

Muskelsmärta kan vara påfrestande och begränsa din rörelsefrihet. De allra flesta upplever någon gång muskelsmärta som kan göra de mest vardagliga saker besvärliga, till exempel att ta sig ur sängen, gå i trappor och lyfta saker.

Behandla din smärta

VISSTE DU DETTA?

Ordet myalgi (muskelvärk) stammar från antikens Grekland – grekiskans ”myos” betyder muskel, och ”algos” smärta.

62 % av alla svenskar säger att den smärta de upplever påverkar livskvaliteten negativt.*

 

 

 

 

 

* GSK Global Pain Index Research 2017, Sverige

Varför upplever vi muskelsmärta?

Muskelsmärta beror vanligtvis på överansträngning eller småskador, kanske från en tuff tennismatch eller ett fall, eller kanske på grund av anspänning och stress, som kan få musklerna att stelna till och göra ont.

Lindra muskelvärk efter träning.

Tar du i för mycket kan du också få ont i musklerna

Muskelsmärta påverkar vanligen bara ett fåtal muskler eller en mindre del av kroppen, och beror ofta på överansträngning eller en mindre skada. Du kan till exempel ha sträckt eller vrickat dig efter att ha tagit i för mycket under motionsrundan. Sträckningar och vrickningar med muskelsmärta som följd uppstår också ofta när man snavar eller ramlar.

Muskelvärk som uppkommit kan ofta lätt lindras.

Stress och muskelvärk

En annan vanlig orsak till muskelvärk är stress. När du känner dig spänd och stressad producerar kroppen hormoner som får musklerna att dras samman, vilket gör dig känsligare för smärta. Det är därför din ryggvärk kan förvärras efter en besvärlig dag på jobbet.

Lindra och bryt inflammatorisk smärta.

Förkylning kan orsaka värk och smärta

Om musklerna i hela kroppen värker och smärtar kan det bero på en infektion, till exempel en helt vanlig förkylning.

 

Specialistvård

Muskelvärk blir oftast bättre på några dagar. Du kan använda smärtstillande och antiinflammatoriska receptfria läkemedel från apoteket för att lindra smärtan. Den typen av läkemedel finns för både in- och utvärtes bruk, och de sistnämnda stryker man helt enkelt ut på huden där det gör ont. Om muskelsmärtan blir alltför intensiv för att klara av kan du behöva råd från en specialist. Han eller hon kan rekommendera vissa kroppsövningar för att rehabilitera muskeln. En läkare kan också beställa vidare undersökningar som exempelvis röntgen, MRT eller datortomografi och dessutom blodprov, allt för att utesluta eventuella bakomliggande tillstånd.

Så här kan du behandla akut muskelsmärta: PRICE

Protect – skydda det berörda området från att skadas ytterligare, till exempel genom att använda en mitella eller krycka.
Rest – vila och undvik träning som kan förvärra skadan.
Ice – lägg en ispåse på det berörda området varannan till var tredje timme i 15–20 minuter. Linda in ispåsen i en handduk, låt aldrig isen komma i direktkontakt med huden.
Compress – använd elastiska tryckbandage under dagen för att minska svullnaden.
Elevate – placera om möjligt den skadade kroppsdelen ovanför hjärtnivån eftersom detta kan bidra till att minska svullnaden.

Se vårt sortiment

Upptäck hur våra produkter kan hjälpa dig

Ta reda på vilken Voltaren-produkt som kan lindra just din smärta.

Läs mer

Snabb smärtstillande effekt med Emulgel.

Läs mer

Vad är inflammation?

Läs allt om de processer som orsakar inflammationer, varför man drabbas och hur det känns i kroppen…

Läs mer

Förstå din kropp i takt med att du åldras

Lär dig mer om hur din kropp fungerar, hur den förändras allt eftersom…

Läs mer

Ryggsmärta kan lindras av en rörligare livsstil

Rörelse kan vara ett av de bästa alternativen för att lindra dina ryggsmärtor. Här hittar du några tips för en mer aktiv livsstil.

Läs mer
Har du ont i leder? Prova några enkla övningar. Har du ont i leder? Prova några enkla övningar.